Prema Zakonu o zaštiti potrošača, na omotu proizvoda koji ima propisani rok upotrebe on mora biti jasno, vidljivo i čitko označen. U praksi je nešto drugačije. Nije rijetka pojava da se na bh. tržištu mogu naći proizvodi neodgovarajućeg kvaliteta i rizični proizvodi kod kojih je upitna zdravstvena i druga ispravnost, zbog čega građani posebnu pažnju moraju obratiti na rok trajanja i deklaraciju proizvoda.
“Za takvu pojavu najveću odgovornost snose proizvođači, što je i potcrtano Zakonom o zaštiti potrošača na način da će proizvođač biti odgovoran za štetu prouzrokovanu greškom u njegovom proizvodu u skladu s odredbama zakona kojima se uređuju obligacioni odnosi”, rekli su nam iz Ureda ombudsmana za zaštitu potrošača BiH.
Ističu i da je zakonom regulisano da je proizvode kojima uskoro ističe rok upotrebe trgovac dužan fizički odvojiti od redovne prodaje ostalih proizvoda i vidljivo označiti da se radi o prodaji proizvoda kojima uskoro ističe rok. Nažalost, ovu zakonom propisanu praksu rijetko viđamo na policama bh. trgovina.
“Kod prodaje namirnica na akciji nužno je napomenuti da to ne mogu biti namirnice koje mogu ugroziti život i zdravlje potrošača. Drugim riječima, to mora biti zdravstveno ispravna roba za konzumiranje, kojoj nije istekao rok trajanja, niti je zbog neodgovarajućeg čuvanja izgubila svojstva propisana kao minimalna za ljudsku upotrebu”, rekla nam je Ljubica Čolović, pomoćnica ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH.
Jedan od problema bh. potrošačkog društva jeste i nepoznavanje razlike između “najbolje upotrijebiti do” i “upotrijebiti do”, što dovodi do konzumiranja hrane koja nije sigurna, ali i do bespotrebnog bacanja ispravne hrane u velikoj mjeri.
Brojne svjetske zemlje pokušavaju riješiti problem prekomjernog bacanja hrane pa je veoma bitno razlikovati ova dva pojma – “najbolje upotrijebiti do” i “upotrijebiti do”, jer je to jedini način da zdravstveno ispravna hrana ne završi u smeću.
“Razlika između ova dva pojma je velika, ali mi jednostavno živimo u društvu gdje ljudi nisu informisani o svojim pravima”, zaključio je Bago.
Iz Ureda ombudsmana za prava potrošača BiH naglašavaju da proizvode koji zbog svojih svojstava ne odgovaraju uobičajenoj upotrebi i propisanom kvalitetu trgovac ne smije prodavati. S tim u vezi je utvrđena nadležnost inspektora da donesu rješenje kojim zabranjuju prodaju proizvoda, ako ustanove da je trgovac stavio u prodaju proizvod koji zbog njegovih svojstava ne odgovara uobičajenoj upotrebi i kvalitetu.
“Potrošači moraju biti savjesni i u takvim slučajevima informisati inspekciju da u određenoj trgovini ima nepravilnosti. Međutim, ako ste čest potrošač vjerovatno je dovoljno da zaposlenima skrenete pažnju”, rekao je Bago.