Grupa za zrak uputila dopis ministru za zaštitu okolice TK za hitnu reakciju

Zbog alarmantnosti situacije koja se može okarakterisati, de facto, kao stanje prirodne nepogode opasne po zdravlje ljudi, kao i ekološke katastrofe, Grupa za zrak je uputila dopis resornom ministru Hasanu Ferhatoviću (Ministarstvo prostornog uređenja i zaštite okoliša TK)u kome traži  da se na najozbiljniji način shvati sadržaj ovog dopisa, da hitno odgovori, a što je još važnije, poduzme hitne mjere koje se traži.

Monitoring zraka u Tuzlanskom kantonu pokazuje prisustvo alarmantno visokih koncentracija zagađujućih materija u zraku. Posebno se naglašava povećana koncentracija PM2,5  i SO2 i prekoračenje satnih, dnevnih i godišnjih graničnih vrijednosti. Prisustvo ovih zagađujućih materija prema mišljenjima zdravstvenih eksperata ima kratkoročne i dugoročne štetne posljedice na zdravlje osoba koje su izložene njihovom uticaju.

Svjesni smo da je zagađenje zraka zimi veće zbog klimatskih uslova i dodatnih izvora zagađenja, ali i tu činjenicu moramo uzeti u obzir i prilagoditi tome svoj odgovor na datu situaciju, ističu iz grupe za zrak i dodaju:

U cilju iznalaženja rješenja ovog problema Grupa za čist zrak je ove godine poduzela niz aktivnosti sa ciljem da nadležne institucije od općinskog/gradskog, kantonalnog i federalanog nivoa podstakne na djelovanje.

Ministarstvo je u junu 2016. godine donijelo novi Plan interventnih mjera, uvaživši neke od prijedloga Grupe za čist zrak, što je za pohvalu.

Međutim, iskustvo u ovako kratkom vremenu ekstremnog zagađenja pokazuje da on nije dovoljno dobar, jer predviđa i dalje isuviše restriktivne uslove za proglašenje epizoda. Posljedica toga je da je Tuzla imala najviše koncentracije zagađujućih materija, a da nije bilo proglašavanja epizoda niti poduzimanja mjera, te da je samim tim propuštena prilika da u ovako alarmantnoj situaciji umanjimo problem koliko je moguće, i da se najugroženiji stanovnici, poput djece, ne kreću napolju izlažući svoj život opasnosti.

Dodatni problem je da nas Plan ne štiti od incidentnih situacija, u kojima treba hitno intervenisati. Ovo se pokazalo na primjeru koji se desio 8.12.2016 u Lukavcu, kao i na primjeru koji se desio 19.12.2016. godine u Bukinju (mjerenja SO2 su pokazala prekomjerno zagađenje u kontinuitetu od 6 sati, pri čemu su mjerenja dosegla alarmantan nivo satnih vrijednosti od 1747,0 µg/m³). Naime, to su situacije koje izazivaju trenutačno zdravstvene probleme, pa čak i smrtne slučajeve u zajednici u kojoj se prekomjerna zagađenja dogode. Do sljedećeg dana vjetar možda rasprši štetne materije (čime se ne ispunjava jedan uslov iz Plana – da su mjerenja izmjerena u dva prethodna dana), i štetne materije zbog suprotnog smjera vjetra ne stignu do drugih dijelova grada (čime se ne ispunjava drugi uslov iz Plana da zagađenje mora biti izraženo na dvije mjerne stanice u gradu). Ali na području na kojem se havarija desila, stanovnici su izloženi ogromnoj opasnosti bez da iko proglasi stanje uzbune i upozori ih promptno o potrebi ostanka u kući, ili poduzme druge mjere u cilju zaštite stanovništva.

S druge strane, u odgovoru na poseban problem, od strane Federalnog ministarstva okoliša i turizma smo tražili utvrđivanje graničnih vrijednosti za PM2,5. Nepropisivanje ovih vrijednosti upravo dovodi do situacija u kojima, npr. Kanton Sarajevo, u kojem je zagađenje zraka znatno manje nego u Tuzlanskom kantonu, lako ispuni uslove za proglašavanje epizoda.

Da bi se ubrzalo rješavanje problema zagađenja zraka i smanjile posljedice po zdravlje građana neophodna je bolja saradnja između svih nivoa vlasti i njihovo aktivnije djelovanje.

Uloga Vašeg ministarstva je ključna i zato Vas molimo da izmjenite i dopunite Plan interventnih mjera na način da u svim gradovima/općinama referentna bude jedna mjerna stanica, a ne dvije, kako je to sada predviđeno za Tuzlu.Da je za proglašavanje epizode dovoljno da na toj mjernoj stanici u trajanju jedan dan, ne dva prethodna dana, kako je sada predviđeno imamo 3 uzastopna sata prekoračenja graničnih vrijednosti. Grupa za čist zrak traži se propiše u Planu interventnih mjera dnevna granična vrijednost, a po mogućnosti i satna, za čestice PM2,5 i u skladu s tim da se definiše i epizoda. Potreba za ovakvim postupanjem, i to hitnim, je neminovna u cilju spašavanja ljudskih života,pošto je PM2,5 je uzročnik kancerogenih oboljenja, ali može u velikim koncentracijama prouzrokovati čak i trenutačnu smrt. Npr. u Parizu je granica za uzbunu 80 μg/m3, a kod nas je 8.12.2016. vrijednost PM2,5 u Lukavcu iznosila 949,4 μg/m3.  Na mjernoj stanici BKC od 1.11. do 15.12.2016. prosječna vrijednost PM2,5 je iznosila 207 μg/m3. Smatramo da je za ovakve vrijednosti bilo potrebno objaviti uzbunu, a vaše službe su zakazale zbog neadekvatnih propisa koji bi to omogućili.U odgovoru na dopis Federalnom ministarstvu okoliša i turizma, dobili smo odgovor iz kojeg se može jasno zaključiti da Tuzlanski kanton ima ovlast da propiše i one parametre koji nisu predmet regulisanja federalnim propisom.

Grupa za čist zrak dalje navodi da ne postoji nikakva prepreka da u Plan interventnih mjera unesete dnevnu graničnu vrijednost za PM2,5 čestice u iznosu od 24 µg/m3.

Traže od ministra da se izjasni o pitanju da li su gradski, odnosno opštinski nivo vlasti ovlašteni da usvajaju propise kojima se uvode mjere u cilju zaštite okoliša, uključujući zaštite zraka, te s tim povezanom zaštitom zdravljana području tog grada/opštine, i da li su ovlaštene da vrše inspekcijski nadzor nad individualnim ložištima.Takođe, u slučaju da nisu nadležne za prethodno navedena pitanja, potrebno je da se donesu neophodni akti kako bi se nadležnost prenijela na nivo jedinica lokalne samouprave.

Trenutna situacija u Tuzlanskom kantonu je više nego zabrinjavajuća, te je pravna država zakazala po pitanju inspekcijskog nadzora u određenim situacijama, ističu između ostalog, iz Grupe za zrak.

U situacijama u kojima bi neko u individualnim ložištima npr. spalio gume, ili druge visokotoksične tvari koje oslobađaju veliku koncentraciju sumpordioksida, aromatskih spojeva, čestica itd. , građani Tuzle nemaju kome da se obrate. Pokušaji da se tako nešto uradi su završili bezuspješno, pojavom negativnog sukoba nadležnosti, tj. odbijanjem bilo koga da preuzme odgovornost na kažnjavanjem nedozvoljenog ponašanja.

Inicirano je i donošenje Odluke o dimnjačarskim djelatnostima u gradu Tuzla. kako bi se izdejstvovalo usvajanje pravila o gorivima i predmetima koji ne smiju biti spaljivani u individualnim ložištima, kao i ustanovljavanje adekvatnog sistema inspekcijskog nadzora. U komunikaciji sa gradom i općinama naišli su na isticanje problema njihove nenadležnosti koja je, prema njihovim navodima, od strane Kantona oduzeta gradu/oopštini. Prema dobivenim informacijama, potrebno je da Ministarstvo prostornog uređenja i zaštite okolice TK donese određene akte i da inspekcijski nadzor individualnih ložišta sa kantonalnog nivoa spušti na općinski/gradski nivo. Kanton Sarajevo je donio niz podzakonskih akata kojim je stvorio uslove za poboljšanje kvaliteta zraka i mogao bi Vam biti uzor.

Pri tome napominju da postoje zakonski osnovi za kažnjavanje individua koje spaljuju nedozvoljene energente u ložištima, a to je Zakon o prikupljanju, proizvodnji i prometu sekundarnih sirovina i otpadnih materijala (Službene novine FbiH br. 35/98) u kojem stoji u članu 3. „Zabranjeno je spaljivanje, zakopavanje i na drugi način uništavanja otpadnih materijala koji se mogu preraditi u sekundarne sirovine, kao i otpadaka prije izdvajanja otpadnih materijala koji se mogu preraditi u sirovine, ako posebnim propisima nije drugačije određeno“, a u članu 12. „Nadzor nad izvršenjem ovog zakona vrši nadležni federalni, kantonalni – županijski organ uprave i općinske službe za upravu“.

Napominju najzad da je Zakonom o zaštiti zraka dužnost organa Federacije, kantona i općine, operatora emisije, privrednih subjekata i drugih pravnih i fizičkih lica da međusobno sarađuju u cilju zaštite i poboljšanja kvaliteta zraka.

(RTv7)

 

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti javno objavljena.Potrebna polja su obilježena *

*