Ilegalno mijenjali avio-rute iznad BiH?

Direkcija za civilnu vazdušnu plovidbu BiH (BHDCA) uputiće nalog inspekcijskim organima da ispitaju da li su direkcije za civilnu vazdušnu plovidbu Srbije (SMATSA), BiH (BHANSA) i Hrvatske na zakonit način omogućile komercijalnim avionima da 8. decembra ove godine slobodno prelijeću vazdušni prostor naše zemlje, potvrđeno nam je u BHDCA.
Kako nam je potvrdio Aleksandar Lalović, portparol BHDCA, ta institucija jedina ima nadležnost nad vazdušnim prostorom BiH, te je dodao da nijedna agencija, uključujući i BHANSA, nema pravo da bez dozvole Direkcije prepušta vazdušni prostor ili da samostalno mijenja utvrđene avionske rute iznad teritorije BiH.

Pojašnjenja radi, SMATSA je na svom sajtu objavila informaciju da su se SMATSA, te kontrole letenja Hrvatske i BiH (BHANSA) dogovorile da će piloti svih komercijalnih aviona koji lete iznad teritorija Hrvatske, BiH, Crne Gore i Srbije moći slobodno da planiraju rute bez potrebe da dozvole traže od kontrolora letenja, te da je taj novi koncept, koji je u skladu sa direktivama EU o “Otvorenom nebu”, prvi put probno pušten u rad na 24 sata 8. decembra.

Međutim, kako kažu u BHDCA, oni nisu protiv “Otvorenog neba”, ali upozoravaju da izmjena ruta ne može stupiti na snagu sve dok ta agencija ne bude dala saglasnost, te su sugerisali da su ovdje prekršeni bh. zakoni.

Naime, kako kaže Lalović, prema Zakonu o vazduhoplovstvu BiH, BHDCA kao državni regulator nijednom nije dala odobrenje za početak slobodne zone letenja, niti za promjenu ruta.

“Ukoliko BHANSA poštuje zakonske propise, dok BHDCA ne odobri takvo nešto, to se ne može primjenjivati. Zakonom o vazduhoplovstvu BiH jasno su definisane nadležnosti BHDCA kao i pružaoca usluga vazdušne plovidbe. Osim što je regulator, BHDCA je nadležna i za nadzor nad sprovođenjem propisa, prema članovima 122-129. Zakona o vazduhoplovstvu BiH”, rekao je Lalović.

Dodao je da je od BHANSA traženo da dostavi procjenu rizika i šta nove izmijenjene rute znače za rad BHANSA, a biće zatražen i stav po ovom pitanju i od Komiteta za upravljanje vazdušnim prostorom BiH. Pitanja smo uputili i BHANSA, ali zbog božićnih praznika nismo mogli dobiti odgovor nadležnih institucija. Rečeno nam je samo da ćemo odgovore dobiti čim bude bilo moguće. “Nezavisne” će njihov odgovor objaviti čim nam bude dostavljen.

U SMATSA nam nisu mogli dati komentar, uputivši nas da za informacije koje se odnose na dio “Otvorenog neba” iznad naše zemlje pitamo BHANSA. SMATSA je na svom sajtu izvijestila javnost da korisnici vazdušnog prostora mogu “slobodno da planiraju i sprovode letove bez obzira na podjelu vazdušnog prostora među državama ili granice njihove oblasti odgovornosti (AoR), time što su uvele koncept prekograničnog slobodnog planiranja ruta (FRA) – Slobodno planiranje leta po jugoistočnoj osi – (SEAFRA) – iznad nivoa leta 325”.

U prevodu, to znači da su 8. decembra piloti aviona koji su prelijetali vazdušni prostor Hrvatske, BiH, Srbije i Crne Gore iz smjera jugoistoka mogli da lete bilo kojom rutom koju sami požele na visinama od 32.500 stopa i višim, odnosno na visinama višim od oko 10,5 kilometara. Komercijalni putnički avioni obično lete na visinama između 10 i 13 kilometara, a svaki vazdušni koridor ima visinu od hiljadu stopa ili oko 300 metara.

Treba napomenuti da za kontrolu leta na pomenutim visinama na teritoriji BiH odgovornost dijele hrvatska i srbijanska vazdušna kontrola, što u BHDCA ne osporavaju, ali ističu da nijedna agencija nema pravo bez njihove saglasnosti uvoditi ili mijenjati avionske rute.

(Vijesti.ba / NN)

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti javno objavljena.Potrebna polja su obilježena *

*