Kad sam bio dijete, od samog rođenja, oponašao sam svoje roditelje
cijelo vrijeme i tako sam se razvijao. Kako hodati, kako jesti i kako
govoriti – sve sam to naučio oponašajući svoje roditelje. Kad sam bio
dovoljno star za to, naučio sam ići u teatar, kamo su me vodili moji
roditelji. Za mene je teatar bio zemlja magije. Spušteni zastor bio je
prvo što biste vidjeli kad ste ušli u teatar. Sjećam se kako sam napeto
čekao da se zastor podigne, pitajući se što se krije iza tog spuštenog
zastora. Kad se zastor konačno digao, ukazao se svijet snova što su ga
stvarale kulise, svjetla i kostimi. Jednom je to bio prizor stvoren tako
da izgleda kao nešto iz stvarnog svijeta, a ponekad čudesan krajolik,
nemoguć u stvarnom svijetu. Bili su tu izvođači u najrazličitijim
kostimima, plakali su, smijali se, pjevali i plesali. Za vrijeme pauze
čulo se lupanje i žamor. Ako je teatar bio malen, a ja sjedio u prvom
redu, mogao sam malčice podići zastor i zaviriti ispod njega.
Iznenađivala me brzina kojom se scena mijenjala zbog velikih kulisa koje
su vukli uokolo i razmještali. A zatim, kad bismo se vratili kući,
igrao bih se oponašajući glumce. Najviše sam volio biti samuraj. Nacrtao
bih si muževne obrve, napravio periku, zgrabio mač od bambusa i s
prijateljima se igrao borbe mačevima. Kad sam krenuo u sedmi razred, već
sam izrađivao makete pozornice: okretnu pozornicu, pozornicu s
rasvjetom od minijaturnih žarulja… I, naravno, pokušavao izvesti izmjene
prizora.
Na krilima tih iskustava iz rane mladosti pridružio sam se
profesionalnoj teatarskoj družini. Ali tada nije postojao studij
suvremenog teatra. Otišao sam učitelju koji je bio stručnjak za
tradicionalni teatar i učio teatarske tehnike koje se tradicionalno
prenose na nove naraštaje. U okvirima tradicionalnog teatra, učiti znači
oponašati sve što učitelj radi i truditi se da budeš isti kao učitelj. A
onda sam jednog dana neočekivano dobio priliku raditi s Peterom
Brookom. Na prvom smo satu radili improvizaciju, s čime se nikad prije
nisam susreo. Kad mi je rekao da improviziram, nisam imao pojma što da
radim pa sam počeo izvoditi pokrete koji su bili kombinacija svih onih
tradicionalnih pokreta što sam ih naučio u Japanu. No Brook mi je jednog
dana dao poruku na papiriću u kojoj je pisalo: „Prestani oponašati
tradicionalni japanski teatar.“ Bio je to pravi udarac, osjećao sam se
kao da sam bačen u ogromni ocean sasvim sam. Nisam se mogao ni za što
uhvatiti, bio sam kao olupina broda izložena na milost i nemilost
valova. Ali u tom sam trenutku prvi put počeo razmišljati o stvaranju.
Shvatio sam da moj posao nije tek reproducirati nešto što već postoji,
kao što to čini tradicionalni teatar, nego stvarati svoj izričaj. A
stvarati ne znači stvarati nešto iz ničega, kao što to čini Bog, nego
oponašati nešto što već postoji i zatim otići korak dalje. Na Van Gogha
je utjecala škola Ukiyo-e, Picasso je bio nadahnut afričkom umjetnošću, a
Miro kineskim pismom: sve je razvoj koji počinje od nečega što postoji
otprije.
Put koji sam izabrao vjerojatno je baš takav. Na početku
svog životnog puta oponašao sve što sam vidio i čuo u teatru, a zatim
sam se trudio napraviti korak više. A to me iskustvo odvelo na životno
putovanje kroz teatar i dalje od njega.
𝐘𝐨𝐬𝐡𝐢 𝐎𝐢𝐝𝐚
𝐣𝐚𝐩𝐚𝐧𝐬𝐤𝐢 𝐠𝐥𝐮𝐦𝐚𝐜, 𝐫𝐞ž𝐢𝐬𝐞𝐫 𝐢 𝐩𝐢𝐬𝐚𝐜 𝐤𝐨𝐣𝐢 ž𝐢𝐯𝐢 𝐢 𝐫𝐚𝐝𝐢 𝐮 𝐅𝐫𝐚𝐧𝐜𝐮𝐬𝐤𝐨𝐣