Prvi vozovi prošli kroz najduži tunel na svijetu

Najduži i najdublji željeznički tunel na svijetu otvoren je danas u Švajcarskoj poslije skoro dvadesetogodišnje gradnje.

Švicarska je saopštila da će tunel “Gotthard”, prokopan ispod Alpa u dužini od 57,5 kilometara, izvršiti revoluciju u evropskom teretnom saobraćaju.

Roba se trenutno transportuje ovom rutom kamionima, a procjenjuje se da će korišćenjem novog tunela biti ostvarena godišnja ušteda od milion kamionskih vožnji.

“Gotthard” je po dužini prestigao japanski željeznički tunel “Seikan”, dužine 53,9 kilometara, a tunel ispod Lamaša sada je na trećem mjestu sa dužinom od 50,5 kilometara.

Švicarski tunel dostiže dubinu od 2,3 kilometra ispod planine, a prolazi kroz stijene koje dostižu temperaturu od 46 stepni Celzijusovih, prenio je BBC.

Nova ruta inaugurisana je polascima dva voza u suprotnim smjerovima, a svaki je prevozio stotine gostiju.

Ceremoniji su prisustvovali švicarski federalni predsjednik Johann Schneider-Ammann, njemačka kancelarka Angela Merkel, francuski predsjednik Francois Hollande, italijanski premijer Matteo Renzi i austrijski kancelar Christian Kern, kao i šef evropske komisije Jean-Claude Juncker.

Evropska roba, bilo da je riječ o italijanskom vinu za Holandiju ili njemačkim automobilima za Grčku, mora da pređe Alpe. Sada će moći da pređe taj put brže, bezbjednije i jeftinije.

Projekat je koštao 12 milijardi dolara, a odobren je na referendumu u Švicarskoj 1992. godine.

Inženjeri su tokom gradnje morali da se probijaju kroz 73 vrste stijena, od kojih su neke bile čvrste poput granita, a druge meke kao šećer. Iskopano je više od 28 miliona tona, a tokom gradnje poginulo je devet radnika.

U prvom ceremonijalnom vozu koji je prošao kroz tunel nalazit će se švicarski zvaničnici, njemačka kancelarka Angela Merkel, francuski predsjednik Francois Hollande i italijanski premijer Matteo Renzi.

Kada tunel bude potpuno operativan u decembru, skratit će putovanje od Ciriha do Milana na dva sata i 40 minuta, što je za oko 60 minuta manje nego sada.

Zbog nove rute željeznički teretni saobraćaj postat će efikasniji, pa se očekuje smanjenje broja teretnih kamiona sa dizelskim motorima na putevima, što će unaprijediti saobraćaj i smanjiti zagađenje.

Očekuje se da će broj putinika na ovoj liniji porasti sa današnjih 9.000 na 15.000 do 2020. godine, saopštila je švicarska željeznica.

Evropski komesar za saobraćaj Violeta Bulc rekla je prošle sedmice da će novi tunel biti “vitalna veza koja povezuje Roterdam i Antverpen sa lukama na obali Jadranskog mora.

Gradnja tunela “Gotthard” postala je moguća zahvaljujući tehnološkom napretku mašina za kopanje, koje su zamijenile opasnu metodu korišćenja eksploziva i bušenja.

(Federalna.ba)

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti javno objavljena.Potrebna polja su obilježena *

*