Škola za jednostavnije učenje bosanskog jezika u dijaspori

Dvoje entuzijasta odlučilo je pomoći porodicama u dijaspori da razvijaju svijest kod djece o njihovim korijenima, identitetu, kulturi i sposobnosti komuniciranja na bosanskom jeziku.

Nastavnice škole ‘Tako Lako’ žive i rade u Bosni i Hercegovini, osim jedne koja je u Hrvatskoj, a nastavu izvode online (Ustupljeno Al Jazeeri)

Izazov očuvanja jezika i identiteta u dijaspori je zajednički za gotovo sve iseljeničke zajednice u svijetu. Posebno otežavajuću okolnost imaju oni narodi koji nemaju državne institucije koje treba da se brinu o nacionalnim interesima. Iako u bosanskohercegovačkoj dijaspori djeluju dopunske škole bosanskog jezika, praznog prostora je i dalje jako mnogo. I u takvim okolnostima pojedinci pronalaze načine da odgovore izazovima i potrebama porodica da očuvaju maternji jezik.

Jedan od pozitivnih primjera je online škola bosanskog jezika „Tako Lako“ koju su u Njemačkoj, prije više od dvije godine, osnovali Nina Boberg i Vedad Fazlić.

Vedad je iz Višegrada, živio je u Danskoj preko 20 godina, a posljednjih devet u Njemačkoj. Radi za Bayer u Leverkusenu kao IT program manager. Svoju suprugu, Njemicu Ninu upoznao je u Singapuru tokom studiranja. Ona je profesorica ekonomije na univerzitetu u Dortmundu. Imaju troje djece koja pohađaju „Tako Lako“ školu.

Razvijenije svijesti o identitetu

Cilj njihova rada je da pomognu porodicama u dijaspori da razvijaju svijest kod djece o njihovim korijenima, identitetu, kulturi i sposobnosti komuniciranja na bosanskom jeziku u kući, a posebno kad posjećuju domovinu.

(Ustupljeno Al Jazeeri)

Do sad školu je pohađalo više od 200 učenika iz Evrope, SAD-a, Kanade, Australije, ali i Azije, a u pripremi je novi ciklus.

„'Tako Lako’ danas ima sedam učiteljica, koje su svoje akademsko obrazovanje završile u Bosni i Hercegovini i svojim radom, također, doprinose i obrazovanju djece u našoj zemlji. U školi su učenici različitih razina znanja bosanskog jezika – od onih s kojima uče kako se predstaviti na bosanskom jeziku do onih s kojima razgovaraju o književnim djelima, historiji, kulturi i tradiciji Bosne i Hercegovine“, kaže Vedad Fazlić.

Jedan ciklus traje 10 sedmica kroz jedan online čas sedmično. Najemotivniji komentari, odnosno povratne poruke su kada roditelji podjele radosnu vijest da su djeca „progovorila“ bosanski sa njima i drugim članovima porodice.

„Djeca vole časove koje nudi ‘Tako Lako’ te napreduju iz ciklusa u ciklus, a rijetko ko ostane na samo jednom ciklusu. Učesnici dolaze sa različitim predznanjima od onih koji ne znaju nijednu riječ do onih koji imaju osnovni fond riječi što je veliki izazov za naše učiteljice i zahtjeva rad u manjim grupama. Kad djeca dođu na raspust u Bosnu i Hercegovinu opuštenije razgovaraju sa nanom/dedom na bosanskom, što je velika zajednička radost. A poslije raspusta nastavljaju komunikaciju sa svojim drugovima i drugaricama na časovima i u zajednici“, dodaje Fazlić.

Roditelji kao najvažnija karika u očuvanju jezika

Fazlić ponosno ističe da „Tako Lako“ škola ima fantastičnu ekipu nastavnica koje vole svoj posao, isprobavaju najnovije metode podučavanja da djecu motivišu da aktivno učestvuju u nastavi koja se odvija putem Zoom aplikacije, što omogućuje djeci da pristupe časovima s bilo koje lokacije.

Nastavnice škole „Tako Lako“ žive i rade u Bosni i Hercegovini, osim jedne koja je u Hrvatskoj.

„U razvoju projekta imali smo dvije etape. Uložili smo oko godinu dana rada na razvijanju koncepta, ekperimentisanja i isprobavanja na probnim grupama, podešavanja, pa opet isprobavanja, dok nismo došli do koncepta koji mislimo da djecu na najbolji način može naučiti aktivno korišćenje bosanskog jezika. To je bila prva faza. Ovo smo radili sa stručnom saradnicom koja dizajnira metode nastave za vodeći internacionalni univerzitet u Dubaiju“, pojašnjava Fazlić.

Roditelji su najvažnija karika u ovom projektu, njihove potrebe prate i osluškuju nastavnice.

„Važno je istaknuti, da osim na časovima, djeca imaju priliku raditi i kod kuće, uz pripremne sadržaje za čas kroz koncept obrnute učionice  i zadaće, te od ovog ciklusa i vježbanku koju smo pripremili za svaki čas. Na časovima je akcenat na konverzaciji između učenika (grupni časovi), te učiteljica i učenika (individualni časovi). Sada već imamo nekoliko godina iskustva i radimo na širenju te stalnom poboljšavanju ponude kroz povratne informacije od roditelja i djece“, kaže Lemana, jedna od nastavnica u školi „Tako Lako“.

Mali ambasadori za bolju budućnost

Adnan Vlajčić se bavi turizmom duže od dvije decenije. Kroz svoj rad uvidio je nužnost i potrebu osmišljavanja posebnih programa za učenike u Sarajevu, ali i mlade iz dijaspore kroz projekte Ambasadori Sarajeva, odnosno Bosne i Hercegovine iz kojih je nastalo Udruženje Mali ambasadori.

„S projektom ‘Mali ambasadori Sarajeva’ smo počeli u februaru 2019. godine i od tada to je naš stalni projekat. Obilasci grada za učenike su besplatni, a udruženje je imalo podršku različitih sponzora, partnera, općina i institucija, kao i američke ambasade. Sve naše aktivnosti su dobile znatan medijski prostor što je bila još jedna potvrda našeg uspjeha i pozitivne energije koju generišemo“,  ističe Vlajčić.

Vrijednost projekta su prepoznali prosvjetni radnici kao i zadovoljni roditelji jer su na praktičan način osjetili pozitivnu promjenu kod djece u njihovom razmišljanju i razumijevanju procesa.

„Na ovaj način smo uspostavili povjerenje između turističkih vodiča, prosvjetnih radnika, roditelja te donatora u cilju poboljšanja kulture, svijesti o identitetu i prošlosti. Jedan dvosatni obilazak počinje ispred agencije Insider Sarajevo, gdje se upoznajemo, a potom Obalom Isa-bega Ishakovića počinjemo naše putovanje u prošlost i otkrivamo kako je nastao naš lijepi grad. Brojne legende, priče, igrice i druženje su sve ono što čini naše dvosatne obilaske tako posebnim. Baščaršija, Vijećnica, Katedrala, Sebilj, Kazandžiluk su samo neka od mjesta gdje se upoznajemo s tradicijom, a tu je i susret sa historijskim velikanima Sarajeva“, dodaje Vlajčić.

Turizam kao posebna grana ima ogromne kapacitete za privlačenja turista iz dijaspore kroz edukativna putovanja, odnosno ljetne škole gdje se mladima pružaju brojne mogućnosti da kroz putovanje uče o svojoj domovini i kulturi.

„Projekat ‘Mali ambasadori BiH’ je namijenjen našoj dijaspori, odnosno mladima za koje smo osmislili uzbudljive ture uz kombinaciju edukacije i putovanja u opuštenoj atmosferi. Program je nastao kao odgovor na potrebe porodica koje žive izvan Bosne i Hercegovine, a nemaju mogućnosti i vremena da sa svojom djecom putuju u različite dijelove svoje domovine. Na ovaj način mi povezujemo i mlade u dijaspori, a sa druge strane trajno ih vežemo za njihovu matičnu državu“, pojašnjava Vlajčić.

Vrijedni tim Udruženja je realizovao i niz edukativnih publikacija za djecu. Radi se o vodičima i bojankama Sarajevo za djecu, Ilidža za djecu, te prvi turistički vodič za djecu o Bosni i Hercegovini pod nazivom „Upoznajmo Bosnu i Hercegovinu“.

(Sanadin Voloder, Al Jazeera)

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti javno objavljena.Potrebna polja su obilježena *

*